HOME   NOWOŚCI   BIOGRAM   RZEŹBA   ODLEWY  WIERSZE   PERFORMANCE  @MAIL

 

English version - click here   
   

MEDEA, MESSALINA I KYBELE.... Jak znaleźć wspólny mianownik dla trzech powyższych postaci: mitologicznej czarodziejki, rzymskiej cesarzowej i frygijskiej bogini? Co łączy rzymską patrycjuszkę - antyczną rozwiązłą kochankę z czczoną przez Greków i Rzymian Wielką Macierzą oraz wybawicielką Jazona - oszalałą z miłości dziecio i bratobójczynią?

Kobiety bezkompromisowe, zdecydowane w działaniu. Czarodziejki i boginie posiadające władzę lub nadprzyrodzoną moc. Niezależne i wyzwolone, uparcie dążące do wyznaczonego celu. Zdolne do poświęceń cudotwórczynie nie wahające się użyć mocy i podstępu by zdobyć mężczyznę lub wyratować go z opresji. Lecz biada temu kto dopuści się zdrady....

  

Bezwzględne? Lecz przecież pomocne, wrażliwe na krzywdę i ofiarujące swemu kochankowi miłość i przywiązanie. Okrucieństwo Medei to okrucieństwo spowodowane rozpaczą i poczuciem zdrady. Moc Medei przerażała Jazona podobnie jak niezależność Messaliny przerażała Klaudiusza. Rozwiązłość tej ostatniej należy zapewne tłumaczyć hedonistyczną rekompensatą życia w poczuciu niepewności i zagrożenia. Swoistą grą prowadzoną w owym czasie przez większość mieszkańców dworu cesarskiego. Słodycz Kybele? Tak, co prawda nawet jej wrodzona dobroć nie zdołała pokonać gniewu spowodowanego zdradą Attisa, lecz nastąpiło również przebaczenie - bogini ponownie przyjęła go do swego orszaku.

Wystawa prac Kamila Sipowicza to egzemplifikacja Heideggerowskiej teorii bytów i czasu, tematyki z zakresu której artysta pisze obecnie pracę naukową. 
Tajemnice zamknięte w drewnie, zagadki ujęte w posągach...
W zamkniętej przestrzeni galerii współtrwają w ciszy bóstwa różnych religii, postaci mitologiczne i historyczne. Swoisty ponadczasowy kosmopolityzm. Współistnienie oparte na wzajemnym zrozumieniu. Jest bogini Kybele i czczący ją Kaligula... Jest Messalina, lecz Klaudiusza brak...

  
Anna Kozelska
 
 
 
    INFORMACJE O RZEŹBACH:
 
Tajemnice zamknięte w drewnie, zagadki ujęte w posągach... 
 

Medea. Tragiczna bohaterka mitologii greckiej. Z miłości do Jazona zdradziła rodzinę i zamordowała brata. Zdradzona przez męża okrutnie się zemściła. Przy pomocy czarów zabiła niedoszła żonę swego wiarołomnego męża. Zabójczyni własnych dzieci. Bohaterka dramatu Eurypidesa. Symbol kobiety kochającej, aż do granic życia i śmierci. Rzeźba Medea przedstawia postać kobiecą w kapeluszu czarodziejki z utensyliami jej patronki Hekate. 

Medea
Drewno i metal
Wymiary 180/178 cm
Cena 

 
 

Messalina. Trzecia żona rzymskiego cesarza Klaudiusza. Kobieta rozpustna i wyuzdana. Swoim skrajnymi ekscesami erotycznymi sprowadziła na siebie śmierć. Symbol kobiety obdarowanej przez maturę silnym popędem seksualnym. To co u mężczyzny jest powodem do dumy i chwały w wypadku kobiety sprowadza na nią sromotę i śmierć. Postać mojej Messaliny wyposażona jest w sześć piersi i sześć kobiecych organów płciowych. 

Messalina
Drewno i metal
Wymiary 164/91 cm
Cena

Messalina
Metal
Wymiary 164/91 cm
Cena

 
 

Kybele. Wielka Macierz. Frygijska bogini płodności, urodzaju i wiosny. Symbol kobiecej płodności. Rzeźba przedstawia wesoła boginię we frygijskiej czapce. 

Kybele
Drewno i metal
Wymiary 187/170 cm
Cena

 
 

Baal. Prastare bóstwo semickie. Zwalczane przez wyznawców Jahwe. Symbol godnego pogardy pogaństwa. 

Baal
Drewno i metal
Wymiary 162/79 cm
Cena

   
   

Sziwa. Trzecie bóstwo hinduskiej trójcy. Tańczący Sziwa. Pan Wszechświata. Bóg zniszczenia niewiedzy. Pan joginów. 

Sziwa
Drewno i metal
Wymiary 164/75 cm
Cena

 
 

Kryszna. Hinduski bóg. Symbol nieskończonej przestrzeni wszechświata. Występuje w Bgawgawad-gicie najsłynniejszej pieśni hinduizmu. 

Kryszna
Drewno metal
Wymiary 136/58 cm
Cena

   
   

Atropos. Grecka bogini przeznaczenia. Jedna z trzech Mojr (łac. Parki) wyposażona w nożyce, którymi przecina nić życia ludzkiego. 

Atropos
Drewno i metal
Wymiary 150/88 cm
Cena

   
   

Moloch. Ziemne bóstwo semickie. Składano mu ofiary z dzieci. Zawsze nienasycona żądająca nowych ofiar potęga. 

Moloch
Drewno i metal
Wymiary 110/124 cm
Cena

 
 

Kaligula. Krwiożerczy, sadystyczny cesarz rzymski. Symbol irracjonalnej złowrogiej władzy. 

Kaligula
Drewno i metal
Wymiary 136/94 cm
Cena 

 
 

Ghea. Bogini, Matka Ziemia, spłodziła całe życie na ziemi. 

Ghea
Drewno, metal
Wymiary 140/78 cm
Cena

 
 

Thea. Grecka Bogini, Tytanida należąca do pierwszej generacji bogów. walczyła po stronie tytanów przeciw Zesusowi i Olimpijczykom, od jej imienia pochodzi nazwa bóstwo i w konsekwencji teologia. Matka Słońca, Jutrzenki i Księżyca. 

Thea
Drewno, metal
Wymiary 130/55 cm
Cena

 
 

Parmenides. Filozof grecki, presokratyk, twórca koncepcji bezruchu. 

Parmenides
Drewno, metal
Wymiary 140/47 cm
Cena

 
 

Jeźdźcy Apokalipsy. Rzeźby wykonane na podstawie obrazów namalowanych 11 września 2001 roku. Każdy z czterech obrazów przedstawia jednego Jeźdźca Apokalipsy na wyspie Manhattan obok dwóch wież z wbitym w nie samolotami.

 
Jeździec Apolalipsy nr 1
Drewno i metal
Wymiary 134/127 cm
Cena 
 
 
Jeździec Apokalipsy nr 2
Drewno i metal
Wymiary 154/147 cm
Cena 
 
 
Jeździec Apokalipsy nr 3
Drewno i metal
Wymiary 150/123 cm
Cena
 
 
 
    PRZECZYTAJ WIĘCEJ
 
RUCH OPIŁKÓW - autor>>> Katarzyna Mackiewicz 
KULT - autor >>> Andrzej Wajs
 
 
 
 
 
    GALERIA RZEŹB
 
GALERIA ZDJĘĆ RZEŹB KAMILA SIPOWICZA
rzeźby czyste, z ogrodu
  
  
 

Kamil Sipowicz’s wooden and metal sculptures together with his sketches personify mythological Gods as expressed by the artist’s imagination. Sipowicz states that the true source of inspiration for these human-like geometrical ‘ beings’ carved stoically out of wood are ancient Hindu beliefs representing in synthesis archaic replications of various Gods including some from South America.

The “Riders of the Apocalypse” cycle. 
These ambiguous hero’s from John’s Gospel have been reduced to terrorist. Each of them finds itself portrayed against the backdrop of ruins that were once twin towers. What is interesting in that the towers can only be seen on the sketches themselves (images made out of sporadic blots of paint). This is Sipowicz’s hypothesis concerning modern way of thinking. These sculptures are above all an army armed to the teeth wit mythical symbols. There was a time when these Gods were called upon an occasion to both destroy and cleanse the world. Now Sipowicz has brought them back to a quasi existence somewhere between life and death. And thus they must wait in some void for a time where they can once again fulfill themselves in ritual.

In recent times both science and Art has referred to ancient religious cults as a method of pacifying our emotionally unbalanced psyches. Sipowicz’s creations however do not bring relief. They are rather sick, wounded deities from some old Greek tragedy.
Sipowicz’s art mirrors Heidegger’s “Being and Time” a subject close to the artist’s heart. Sipowicz is currently working on a book on the philosopher. Indeed this collection of old world cult idols seems to be a philosophical dissertation, etched in wood, engraved in steel, penetrated by nails and splashed in paint. It shines a light on the disintegration of values this modern day waste land.

 
 
 
 

www.kamilsipowicz.pl
projekt i wykonanie: Maciek Wicherkiewicz
© 2004-2007 Wszystkie prawa zastrzeżone